duyurular

01

Şubat

Pedagojik Formasyon Eğitiminin Uygulanmasına Dair Sorular ve Cevapları

Matematik Bölümü

PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİNİN UYGULANMASINA DAİR MUHTEMEL SORULAR VE CEVAPLARI

1-Eğitim    ve    öğretim    sırasında    hangi    öğrenciler    pedagojik    formasyon    eğitimi alabilecektir?

Millî  Eğitim  Bakanlığı  Talim  ve  Terbiye  Kurulunun  20/02/2014  tarihli  ve  9  sayılı "Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları"nın ekinde yer alan öğretmen yetiştiren fakülteler     dışında     formasyon     eğitimi     alınabilen     alanlardaki fakültelerdeki öğrenciler pedagojik formasyon eğitimi alabilecektir.

2-Eğitim/Eğitim   Bilimleri   Fakülteleri   dışında   pedagojik   formasyon   eğitimi   nasıl verilecektir?

Öğrencilerin kayıtlı olduğu programın örgün eğitim ve öğretimi sırasında, seçmeli ders olarak üçüncü  yarıyıldan  itibaren  verilecektir.  Öğrenciler  bu  seçmeli  dersleri  sekiz yarıyıllık eğitimlerinin üçüncü yarıyılından itibaren alabileceklerdir.

3- Pedagojik formasyon derslerini kimler verebilecektir?

Pedagojik   formasyon   eğitimi   dersleri   Pedagojik   Formasyon   Eğitimi   Sertifika Programına  İlişkin Çerçeve Usul Ve Esaslar’ın 6. maddesinde belirtilen ders verecek öğretim   elemanlarına ilişkin   husus   çerçevesinde   yürütülecek   olup   doktora   veya doçentlik  alanı  Eğitim Yönetimi,  Eğitim  Programları  ve  Öğretim,  Rehberlik  ve Psikolojik Danışmanlık, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme anabilim dallarında olan ve ilgili  üniversitenin   kadrosunda  bulunan  öğretim elemanları  pedagojik  formasyon derslerini verebilecektir.

4-Eğitim/Eğitim   Bilimleri   Fakültesi   veya   Eğitim   Bilimleri   bölümü   bulunmayan  üniversiteler kendi  kadrolarında  bulunan  Eğitim  Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme ile ilgili öğretim üyelerinden yararlanarak kendi üniversitelerinde bu eğitimi sürdürebilirler mi?

3.  Maddede  belirtilen  ders  verecek  öğretim  elemanlarına  ilişkin  husus  da  dikkate alınarak üniversitenin kadrosunda olması şartıyla Eğitim Yönetimi, Eğitim Programları ve Öğretim, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme anabilim   dallarında   toplamda  en az   5   öğretim   elemanı   bulunan   üniversiteler Yükseköğretim Kurulundan izin almak kaydıyla kendi öğrencilerine söz konusu eğitimi verebilecek  olup  bu  üniversitelerde  koordinasyonun nasıl  yapılacağını  Üniversite Yönetim Kurulu belirleyebilecektir.

5-Bünyesinde eğitim/eğitim bilimleri fakültesi veya eğitim bilimleri bölümü bulunmayan üniversitelerde hangi şartlarda pedagojik formasyon eğitimi verilebilecektir?

a) Üniversite pedagojik formasyon derslerini vermeye ehliyetli doktoralı öğretim elemanı görevlendirmesi  yapıp,  Yükseköğretim  Kurulundan  izin  aldığı  takdirde  pedagojik formasyon eğitimi verebilecek,

b) Bünyesinde eğitim/eğitim bilimleri fakültesi veya eğitim bilimleri bölümü bulunmayan üniversitelerin    öğrencileri,    pedagojik    formasyonun    verildiği ildeki başka bir üniversitenin  kabul  etmesi  şartıyla  ilgili  diğer  üniversitelerden  formasyon  dersleri alabilecektir.

6-Vakıf yükseköğretim kurumları da pedagojik formasyon eğitimi verebilecek mi?

Öğrenim  sırasında  pedagojik  formasyon  derslerini  diğer  üniversitelerde  olduğu  gibi verebilecektir.

7-Pedagojik formasyon dersleri 240 kredinin içinde mi değerlendirilmelidir? 240 AKTS aşılabilir mi?

a)   Lisans eğitim ve öğretim süresi 4 yıl olan ve formasyon eğitimi alabilecek programların diğer  bölümlerden alınabilen veya zorunlu seçmeli olmayan seçmeli derslerinin yerine, üniversitenin formasyon  eğitimi  alabilecek  tüm  programları  için  söz  konusu  dersler seçmeli ders olarak  açılacak ve öğrenciler kendi bölümlerindeki seçmeli dersler yerine bu dersleri alacaktır.

b)   Bu çerçevede mezuniyet 240 AKTS veya üzerinde olabilecektir. Ancak, toplam AKTS 300’ün altında olmalıdır.

8-Pedagojik formasyon dersleri uzaktan öğretim olarak verilebilir mi?

Yükseköğretim Kurumlarındaki Uzaktan Öğretime İlişkin Usul ve Esaslar uyarınca her programdaki her bir yarıyıldaki derslerin AKTS kredilerine göre en fazla %30’u uzaktan öğretimle verilebilmektedir.  İlgili dönemde seçmeli ders olarak açılacak olan pedagojik formasyon dersleri bu uygulama kapsamında (özel öğretim yöntemleri ve öğretmenlik uygulaması dersi gibi uygulamalı dersler hariç)  değerlendirilecektir.

9- Pedagojik formasyon eğitimi dersleri öğrenci transkriptlerine dahil edilecek mi?

a)   Öğrenciler  seçmeli  ders  olarak  aldıklarından  dolayı  dersler  transkript  içinde  yer alacaktır.  Sadece  bir  Transkript  düzenlenecek  ve  bu  dersler  bu  transkript  içinde  yer alacaktır.

b)   Mezuniyet ortalamasına dahil edilecektir.

c)   Diplomaların   arkasına   “Pedagojik   formasyon   eğitimini   tamamlamıştır.”   ifadesi yazılacaktır.

d)   Mezunların transkripti için mevcut uygulamada herhangi bir değişiklik yoktur.

10-Pedagojik formasyon eğitiminde hangi dersler verilecek?


11-Pedagojik formasyon eğitiminde verilen derslerin hepsinin alınması zorunlu mudur?

a)   Pedagojik formasyon eğitimi derslerini almak öğrencilerin talebine bağlıdır.

b)   Söz konusu dersleri seçmeli ders olarak alan ancak tümünü tamamlamayan öğrencilerin diplomalarında bu eğitimi tamamladığına dair ifade yer almayacak, öğrencinin sadece transkriptinde aldığı dersler yer alacaktır.

12-Açıköğretim ve uzaktan öğretim programlarında öğrenim gören öğrenciler "pedagojik formasyon eğitimi" derslerini alabilecekler mi?

a)   Halihazırdaki uygulamada hiçbir değişiklik yapılmamıştır.

b)   MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 9 sayılı "Öğretmenlik Alanları, Atama ve  Ders  Okutma  Esasları"nın  ekinde  belirtilen  alanlardaki  Açıköğretim  ve  Uzaktan öğretim programlarında   kayıtlı   öğrenciler   mezuniyetlerinden   sonra   Pedagojik Formasyon  Eğitimi  Sertifika  Programına  veya  Öğretmenlik  Mesleği  Tezsiz  Yüksek Lisans Programına başvuru yapabileceklerdir.

13-Son sınıf öğrencisi olup kayıtlı olduğu programın mezuniyet için gerekli tüm şartlarını yerine getiren      öğrenciler,      pedagojik      formasyon eğitimi uygulamasından yararlanabilecekler mi?

a)   Diplomasını almak isteyen öğrenciler diplomalarını alabilecektir. Ancak formasyon ile ilgili  mezun şartlarına tabidirler.

o    Bu   adaylar   talep   etmeleri   halinde   Pedagojik   Formasyon   Eğitimi   Sertifika Programına kayıtları yapılabilecek,

o    Bu  durumda  olup  söz  konusu  sertifika  programına  kayıt  olanlar  Mezunlar  İçin Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Çerçeve Usul ve Esaslar uyarınca sertifika  öğrenim  ücretini,  sertifika  programında  alacakları  dersler  ve öğretmenlik uygulaması dikkate alınarak ödeyecektir.

o    Bu öğrencilere mahsus olmak üzere ilgili üniversite  Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı açarak devam etmelerini sağlayacaktır.

b)   Diplomalarını   almayıp   formasyon   eğitimi   almaya   devam   etmek   isteyenler  ise öğrenimlerine 2022-2023 eğitim öğretim yıl yaz öğretim de dahil olmak üzere 2023- 2024 eğitim ve öğretim Bahar dönemine kadar lisans öğrenci haklarına sahip olarak devam edebilecektir.

14-Mezun    Öğrenciler    için    Pedagojik    Formasyon    Eğitimi    Sertifika    Programı uygulamasına devam edilecek midir?

Hali   hazırda   yapılan   uygulamada   bir   değişiklik   yoktur.   Mezun   Öğrenciler   için Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı uygulamasına devam edilecektir.

15-Halen pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına devam eden öğrenciler için mevcut program 
aynen uygulanmaya devam edilecek midir?

Halen Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına devam eden öğrenciler için mevcut program aynen uygulanmaya devam edilecektir.

16-Mezun öğrenciler için pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı uygulamasında öğrenci 
kabulü ve muafiyet nasıl olacak?

a)   Mezunlar için uygulanmakta olan pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına bir öğretim yılında sadece bir yarıyılda öğrenci kabulü yapılacak olup iki dönemde de ayrı ayrı öğrenci kabul edilemeyecektir.

b)   Söz  konusu  sertifika  programında  teorik  derslerden  muafiyet  üniversitelerin  ilgili  kurullarınca değerlendirilebilecek, ancak Öğretmenlik Uygulaması dersinden muafiyet  sağlanmayacaktır.

17-Öğretmenlik    Mesleği    Tezsiz    Yüksek   Lisans    Programı    hangi    üniversitelerde  açılacaktır?

a)   Yükseköğretim  Kurulu  ve  Millî  Eğitim  Bakanlığı  temsilcilerinden  oluşan  Öğretmen Yetiştirme  Çalışma  Grubu  tarafından  Öğretmenlik  Mesleği  Tezsiz  Yüksek  Lisans Programının müfredat  çalışması  yapılarak  Yükseköğretim  Kurulu  tarafından  karara bağlandıktan sonra  yükseköğretim kurumlarına bildirilecektir.

b)   Söz konusu çalışma tamamlandıktan sonra Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültesi olan ve enstitüleri bünyesinde Yükseköğretim Kurulundan Öğretmenlik Mesleği Tezsiz Yüksek Lisans  programı  açılması talebi  bulunan  üniversitelerin  talepleri  incelenerek  uygun bulunan üniversitelerde anılan tezsiz yüksek lisans programı açılabilecektir.

EK 1 : Pedagojik Formasyon Eğitiminde Yer Alan Dersler

Eğitime Giriş (3-0-3)

Bu  dersin  genel  amacı,  eğitim,  öğretim,  öğrenme,  öğretmenlik,  okul  ve  eğitim  sistemini  çeşitli yönleriyle tanıtmak olup başlıca konular: Eğitim, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; eğitimin amaçları ve işlevleri; eğitimin diğer alanlarla ve bilimlerle ilişkisi; eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihî, politik, ekonomik, felsefi, etik ve psikolojik temelleri; eğitim bilimlerinde yöntem; bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okul ve sınıf; bir meslek olarak öğretmenlik ve öğretmenlik meslek etiği; öğretmen yetiştirmede güncel gelişmeler; yirmi birinci yüzyılda okul ve eğitimle ilgili temel yönelimler.

Öğretim İlke ve Yöntemleri (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavram, kuram, strateji, yaklaşım ve modelleri  tanıtmak  olup  başlıca  konular:  Öğretim  ilke  ve  yöntemleriyle  ilgili  temel kavramlar; öğretim ve öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri;  öğretimde hedef ve amaç  belirleme;  öğretim  ve  öğrenmede  içerik  seçimi  ve  düzenlemesi; öğretim  materyalleri; öğretimin  planlanması  ve  öğretim  planları;  öğretimle  ilgili  kuram  ve yaklaşımlar;  etkili  okulda öğretim ve öğrenme; öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi; eğitim ve öğretim sürecinde etik ilkeler.

Sınıf Yönetimi (2-0-2)

Bu dersin genel amacı, bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak sınıfı çeşitli yönleriyle tanımak olup başlıca  konular:  Sınıf  yönetimiyle  ilgili  temel  kavramlar;  sınıfın  fiziksel,  sosyal  ve  psikolojik boyutları; sınıf kuralları ve sınıfta disiplin; sınıf yönetimiyle ilgili başlıca modeller; sınıfta öğrenci davranışlarının yönetimi; sınıfta iletişim ve etkileşim süreci; sınıfta  öğrenci motivasyonu; sınıfta zaman  yönetimi;  sınıfta  bir  öğretim  lideri  olarak  öğretmen; öğretmen  ve  veli  görüşmelerinin yönetimi; olumlu   sınıf   ve   öğrenme ikliminin  oluşturulması;   okul   kademelerine   göre  sınıf yönetimiyle ilgili örnek olaylar.

Özel Öğretim Yöntemleri (3-0-3)

Özel öğretim yöntemleri dersinin genel amacı, öğretimle ilgili genel ilke ve yöntemlerden hareketle belirli bir alana özgü temel kavram, strateji, yöntem, araç-gereç, materyal ve teknikleri tanıtmak  suretiyle programda yer alan etkinliklerde bunların kullanımını sağlayacak gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak olup bu çerçevede başlıca konular:  Alana özgü eğitim programının, eğitim ortamlarının  ve  öğretim  materyallerinin  incelenmesi  ve  değerlendirme  süreci;  özel  öğretim yöntemlerinde:  proje  yaklaşımı,  çoklu  zeka  kuramı,  etkili  öğrenme,  problem  çözmeye  dayalı öğrenme,  işbirliğine  dayalı  öğrenme  vd.  yaklaşımlara  göre  programda  yer  alan etkinliklerin planlanması ve uygulanması.

Rehberlik ve Özel Eğitim (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, okullarda rehberlik sürecini ve özel eğitimi ana hatlarıyla tanıtmak olup başlıca konular: Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliğin kısa tarihçesi; rehberlikle ilgili model  ve  yaklaşımlar;  gelişimsel  rehberlik  modelinin  felsefesi,  amacı,  ilkeleri  ve  programı (kapsamlı gelişimsel rehberlik programı); rehberlik türleri (eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik); öğretmenin sınıf rehberliğindeki rol ve işlevi; özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri  ve  tarihsel  gelişimi;  özel  eğitimle  ilgili  yasal  düzenlemeler;  özel eğitimde  tarama, yönlendirme,  tanı  ve  değerlendirme;  öğretimin  bireyselleştirilmesi; kaynaştırma  ve  destek  özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve işbirliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler.

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, eğitimde ölçme ve değerlendirme süreçlerinin ve araçlarının kapsamını ve kullanımını öğrenmek olup başlıca konular:  Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve  değerlendirmeyle  ilgili  temel  kavramlar;  ölçme  araçlarının  psikometrik  (geçerlilik, güvenirlilik,  kullanışlılık) özellikleri;  sınıfta  kullanılacak  ölçme  araçlarının geliştirilmesi;  başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verilmesi; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.

Eğitim Psikolojisi (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, psikolojinin temel kavram ve konularından hareketle psikolojinin eğitim alanındaki  etkilerini,  öğrenenin  ve  öğrenmenin  psikolojik  boyutlarını  tanımak  olup  başlıca konular:   Psikolojinin ve  eğitim  psikolojisinin temel  kavramları; eğitim  psikolojisinde araştırma yöntemleri; gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle  ilgili  temel  kavramlar;  öğrenmeyi  etkileyen  faktörler;  eğitim  ve  öğrenme  süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları; öğrenme sürecinde motivasyon.

Öğretim Teknolojileri (2-0-2)

Bu dersin genel amacı, bilişim ve bilgi teknolojilerinin eğitim ve öğrenme sürecindeki etkilerini tanımak ve bunlardan yararlanabilmeyi sağlamak olup başlıca konular:  Eğitimde bilgi teknolojileri; öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim teknolojilerine ilişkin  kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme ölçütleri.

Öğretmenlik Uygulaması (1-8-5)

Bu  dersin  genel  amacı;  öğretmenlik  uygulaması  yapılacak  okulu  ve  sınıfı  çeşitli  yönleriyle gözlemleyerek  yakından  tanınmasını  ve  gözlem  sonuçlarının  raporlaştırılmasını  sağlamak.  Ders kapsamında  ele  alınabilecek  başlıca  konular:  Bir  eğitim  ve  öğrenme  ortamı  olarak  okulun gözlemleme  ve  tanıma;  okulun  fiziki  özelliklerinin  ve  kurumsal  yapısının inceleme;  okulda yönetici, öğretmen ve diğer personelin görev ve sorumluluklarını araştırma; okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini gözlemleme; sınıfın fiziki, sosyal, eğitsel ve psikolojik yönlerinin gözlemleme; okul  programını  inceleme;  öğretmenin  okul  ve  sınıftaki  günlük  ders  ve  eğitim  etkinliklerini gözlemleme; öğrencilerin  okuldaki   bir   gününü  gözlemleme.   Öğrencilere,   diğer   derslerde edindikleri kazanımları, belirli bir alanda kullanabilme konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırma, alana özgü özel öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili gözlem yapma; alana özgü özel öğretim  yöntem  ve  tekniklerini kullanarak  mikro-öğretim  uygulamalarını   yapabilme;  bir  dersi bağımsız  bir   şekilde  planlayabilme;   dersle  ilgili  etkinlik  ve  materyal   geliştirilme;   öğretim ortamlarını hazırlama; sınıfı yönetme, ölçme, değerlendirme ve yansıtma yapma.