Page 58 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 1
P. 58

Tez Özeti

        Bu çalışmada, karayolları tünellerindeki taşıtların egzozlarından yayılan kirletici gazlardan CO’nun ve CO2’nin tünel içerisindeki
        dağılımları incelenmiştir. İlk önce Akyazı Tüneli’nde CO ölçümleri ile sınırlı tutulan deneysel çalışma gerçekleştirilmiştir. Daha sonra,
        500 m uzunluğundaki iki şeritli tünellerde, taşıtlı ve taşıtsız durumlar için tünel içerisindeki üç boyutlu akış alanları zaman bağımlı
        olarak Standart k-ε türbülans modeli ile çözülmüştür. Sayısal çalışmaların ilk aşamasında, içerisinde taşıt bulunan düz tünelde farklı
        taşıt hızları için ve R=950 m ve R=1900 m yarıçaplarına sahip kavisli tünellerde taşıt hızının 70 km/saat değeri için tünel içerisindeki
        CO ve CO2 dağılımları elde edilmiştir. Sayısal çalışmaların taşıtsız durumları içeren ikinci aşamasında ise, tünel girişinden 100 m
        ileriye yerleştirilmiş fan durumunda, fan itme kuvvetinin, tünel kavis durumunun, fan sayısının ve fana eklenmiş difüzör durumunda
        difüzör kanat açısının tünel içerisindeki CO ve CO2 düzeylerine etkisi incelenmiştir. Taşıtsız fanlı düz tünelde, fan itme kuvveti ve
        fan sayısı arttıkça CO ve CO2 değerleri azalmaktadır. Taşıtsız fanlı düz tünelde, tek fanlı durumda 2035 N itme kuvvetinde ve üç
        özdeş  fanlı  durumda  950  N  itme  kuvvetinde  tünel  hacmindeki  CO  ve  CO2  seviyeleri  yaklaşık  aynı  oranlarda  azalmaktadır.
        Sayısal çalışmada kullanılan Standart k-ε modeli deneysel verilerle iyi bir uyum göstermektedir.
           Anahtar  kelimeler:  Düz  tünel,  Kavisli  tünel, Taşıt  hızı,  Fan  itme  kuvveti,  Difüzör  kanat  açısı,  Karbonmonoksit  dağılımı,
           Karbondioksit dağılımı, Standart k-ε türbülans modeli
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63