Page 44 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 1
P. 44

Tez Özeti

        Karayolu ağlarının kentsel yaşam alanlarının içinde bulunması ve her geçen gün artan taşıt sayısı beraberinde karayolu kaynaklı
        gürültü  maruziyetini  de  artırmaktadır.  Gürültünün  insan  sağlığı,  sosyal  yaşam  kalitesi  ve  doğal  habitatlar  üzerindeki  etkileri
        düşünüldüğünde oluşan gürültü maruziyetlerin giderilmesinin önemi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada karayolu kaynaklı gürültünün
        modellenmesi  yapılmıştır.  İlk  olarak  İngiltere  gürültü  haritası  kullanılarak  yol  geometrisinin  gürültü  yayılımı  üzerindeki  ilişkisi
        araştırılmış,  daha  sonra  arazi  gürültü  ölçümleriyle  ses  dağılımı  modellenmiştir.  Yapılan  çalışmada;  yol  ekseninden  birim  yatay
        uzaklaşmadaki gürültü azalma miktarının lineer olmadığı, en çok azalmaların yol platformuna yakın mesafelerde gerçekleştiği,
        gürültünün düşey olarak yer seviyesinden yükseldikçe arttığı ve her bir metrelik yükselmede yaklaşık 0,68 dBA’lık bir gürültü artışı
        yaşandığı, düşük hızlarda yaşanan birim hız değişimine karşılık gelen gürültü değişiminin 0,01-0,12 dBA, yüksek hızlarda birim hız
        değişimine karşılık gelen gürültü değişiminin 0,39-0,8 dBA olduğu görülmüştür. Sıcaklık, nem ve rüzgâr gibi meteorolojik faktörlerin
        gürültü etki alanında değişikliğe sebep olduğu ve araç kompozisyon dağılımının gürültü üzerindeki etkisinin kontrollü araç geçişleri
        ile belirlenebileceği sonuçlarına varılmıştır.

                    Anahtar kelimeler: Gürültü, Karayolu gürültüsü, Gürültü haritası, Gürültü ölçüm yöntemleri
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49