Page 44 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 1
P. 44
Tez Özeti
Karayolu ağlarının kentsel yaşam alanlarının içinde bulunması ve her geçen gün artan taşıt sayısı beraberinde karayolu kaynaklı
gürültü maruziyetini de artırmaktadır. Gürültünün insan sağlığı, sosyal yaşam kalitesi ve doğal habitatlar üzerindeki etkileri
düşünüldüğünde oluşan gürültü maruziyetlerin giderilmesinin önemi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada karayolu kaynaklı gürültünün
modellenmesi yapılmıştır. İlk olarak İngiltere gürültü haritası kullanılarak yol geometrisinin gürültü yayılımı üzerindeki ilişkisi
araştırılmış, daha sonra arazi gürültü ölçümleriyle ses dağılımı modellenmiştir. Yapılan çalışmada; yol ekseninden birim yatay
uzaklaşmadaki gürültü azalma miktarının lineer olmadığı, en çok azalmaların yol platformuna yakın mesafelerde gerçekleştiği,
gürültünün düşey olarak yer seviyesinden yükseldikçe arttığı ve her bir metrelik yükselmede yaklaşık 0,68 dBA’lık bir gürültü artışı
yaşandığı, düşük hızlarda yaşanan birim hız değişimine karşılık gelen gürültü değişiminin 0,01-0,12 dBA, yüksek hızlarda birim hız
değişimine karşılık gelen gürültü değişiminin 0,39-0,8 dBA olduğu görülmüştür. Sıcaklık, nem ve rüzgâr gibi meteorolojik faktörlerin
gürültü etki alanında değişikliğe sebep olduğu ve araç kompozisyon dağılımının gürültü üzerindeki etkisinin kontrollü araç geçişleri
ile belirlenebileceği sonuçlarına varılmıştır.
Anahtar kelimeler: Gürültü, Karayolu gürültüsü, Gürültü haritası, Gürültü ölçüm yöntemleri