Page 8 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 2
P. 8

Tez Özeti
        Kılavuz kaptanlık, denizyolu taşımacılığında seyir emniyetini sağlamada önemli bir rol oynamaktadır. Kılavuz kaptanlar yerel su yolları,
        akıntılar ve hava koşulları hakkında derinlemesine bilgiye sahiptir ve gemileri karmaşık su yollarında emniyetli bir şekilde yönlendirirler.
        Ancak, kılavuzluk sularında deniz kazaları halen yaşanmakta ve çevre kirliliği, can kayıpları ve maddi kayıplar dahil olmak üzere ciddi
        çevresel, ekonomik ve operasyonel hasara yol açabilmektedir. Bu nedenle, kılavuzluk operasyonlarında sürekli iyileştirmeler yapılması bu
        riskleri  en  aza  indirmek  için  hayati  önem  taşımaktadır.  Bu  çalışmada,  HFACS  metodolojisi  ve  ARM’de  Apriori  algoritmasının  birlikte
        kullanılmasıyla, kılavuz kaptanlarla seyir yapan gemilerde karaya oturma, çatışma ve çatma kazalarının oluşumuna sebebiyet veren
        faktörler  ve  gemi  özellikleri  incelenmiş  ve  faktörler  arasında  güçlü  birliktelik  kuralları  elde  edilmiştir.  Çalışmamızın  bulguları,  çatışma
        kazalarında en yüksek frekans değerine sahip kök sebeplerin sırasıyla gemiler arası iletişim eksikliği, doğru manevrayı öngörememek ve
        durumsal  farkındalık  eksikliği  olduğunu  ortaya  koymaktadır.  Çatma  kazalarının  sonuçları  incelendiğinde  kılavuz  kaptan-gemi  iletişim
        sorunları, manevra planlama hataları ve doğru manevrayı öngörememek faktörlerinin kaza oluşumlarında en yüksek frekans değerine
        sahip olduğu görülmektedir. Karaya oturma kazalarında kılavuz kaptan-gemi iletişim sorunları, durumsal farkındalık eksikliği ve uygunsuz
        sefer  planı  kaza  sebepleri  arasında  en  sık  görülen  kaza  faktörleridir.  HFACS  yöntemiyle  elde  edilen  sonuçlar  ARM  yöntemiyle
        değerlendirilmiş ve her kaza tipi için kaza faktörleri arasındaki önemli ilişkiler tespit edilmiştir. Elde edilen kurallar literatürle karşılaştırılmış
        ve kaza riskinin minimuma indirilmesi amacıyla alınabilecek tedbirler hakkında öneriler sunulmuştur.
                     Anahtar kelimeler: Kılavuz Kaptan, Gemi Kazaları, HFACS, ARM, Apriori Algoritması
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13