Page 38 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 2
P. 38
Tez Özeti
Çağımızın şartlarına uyum sağlayan, gelişen, geliştiren ve yorumlayan insanlardan oluşan toplumlar yetiştirilmesinde verilen sanat
eğitimi kadar sanat eğitiminin verildiği yapılarda büyük önem taşımaktadır. Bu sebeple sanatın geleceği açısından önemli misyona
sahip olan Güzel Sanatlar Liseleri (GSL) çalışma alanı olarak seçilmiştir. Bu tez, Türkiye’deki Güzel Sanatlar Liselerinin mekansal
yeterliliklerini, tip proje uygulamaları çerçevesinde analiz ederek 21. yüzyıl sanat eğitimi ihtiyaçlarıyla uyumluluğunu
değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı bu tezde, Türkiye’deki tip
projeler ile yurtdışından seçilen yedi sanat lisesi örneği karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Analizler; yapıların konumu, plan
tipolojisi, sirkülasyon ve sosyal alanlar, doğal ışık, performans ve üretim mekanları, esneklik ve cephe kurgusu olmak üzere yedi
başlık altında gerçekleştirilmiştir. Bulgular, mevcut tip projelerin öğrenci merkezli, esnek ve üretim odaklı tasarım ilkeleriyle
örtüşmediğini sosyal alan, performans mekanları ve görsel algı zenginliği açısından yetersiz kaldığını göstermiştir. Sonuç olarak,
çağdaş öğrenme ortamlarına uygun Güzel Sanatlar Liseleri için yeni tasarım kriterlerinin geliştirilmesi önerilmiştir.
Anahtar kelimeler: Güzel Sanatlar Lisesi, Tip Proje, Eğitim Mekanları, Sanat Eğitimi