Page 38 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 2
P. 38

Tez Özeti

        Çağımızın şartlarına uyum sağlayan, gelişen, geliştiren ve yorumlayan insanlardan oluşan toplumlar yetiştirilmesinde verilen sanat
        eğitimi kadar sanat eğitiminin verildiği yapılarda büyük önem taşımaktadır. Bu sebeple sanatın geleceği açısından önemli misyona
        sahip olan Güzel Sanatlar Liseleri (GSL) çalışma alanı olarak seçilmiştir. Bu tez, Türkiye’deki Güzel Sanatlar Liselerinin mekansal
        yeterliliklerini,  tip  proje  uygulamaları  çerçevesinde  analiz  ederek  21.  yüzyıl  sanat  eğitimi  ihtiyaçlarıyla  uyumluluğunu
        değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı bu tezde, Türkiye’deki tip
        projeler  ile  yurtdışından  seçilen  yedi  sanat  lisesi  örneği  karşılaştırmalı  olarak  incelenmiştir.  Analizler;  yapıların  konumu,  plan
        tipolojisi, sirkülasyon ve sosyal alanlar, doğal ışık, performans ve üretim mekanları, esneklik ve cephe kurgusu olmak üzere yedi
        başlık  altında  gerçekleştirilmiştir.  Bulgular,  mevcut  tip  projelerin  öğrenci  merkezli,  esnek  ve  üretim  odaklı  tasarım  ilkeleriyle
        örtüşmediğini sosyal alan, performans mekanları ve görsel algı zenginliği açısından yetersiz kaldığını göstermiştir. Sonuç olarak,
        çağdaş öğrenme ortamlarına uygun Güzel Sanatlar Liseleri için yeni tasarım kriterlerinin geliştirilmesi önerilmiştir.


                      Anahtar kelimeler: Güzel Sanatlar Lisesi, Tip Proje, Eğitim Mekanları, Sanat Eğitimi
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43