Page 15 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 1
P. 15

Tez Özeti

        Bu  çalışmada,  gemi  ana  makinesi  arıza  oluşumuna  etki  eden  nedensel  faktörlerin  Bayes  Ağı  ile  incelenmesi  amaçlanmıştır.
        Çalışma kapsamında 2000-2024 yılları arasında gemi ana makine kaynaklı 89 adet kaza raporu incelenmiştir. Kaza raporları,
        uzman görüşleri ve yazın taraması doğrultusunda gemi ana makine arızalarına neden olan arıza değişkenleri, birbiri ile olan
        ilişkisi  tanımlanarak  Bayes  Ağı  oluşturulmuştur.  Makine  dairesi  personeli  kaynaklı  uygunsuzluklar  HFACS  çatısı  altında
        sınıflandırılmıştır. Koşullu olasılık ve marjinal olasılık değerleri 7 uzmandan elde edilen görüşmeler neticesinde elde edilmiş ve her
        bir  değişkenin  koşullu  olasılıkları  hesaplanmıştır.  Bayes  Ağ  modelinin  geçerliliğinin  ispatlanması  amacıyla  aksiyon  1-2-3  testleri
        gerçekleştirilmiş  ve  ardından  hassasiyet  analizleri  uygulanmıştır.  Hassasiyet  analizi  sonuçlarına  göre  gemi  ana  makinesi  %60
        olasılıksal değişim ile güç düşüşü ve %41 olasılıksal değişim ile güç kaybı yaşamaktadır. Güç düşüşüne sırasıyla egzoz ve emme
        hava parametreleri, soğutma suyu parametreleri ve yağ parametreleri etkili olmuştur. Egzoz ve emme hava parametrelerine en
        fazla  etkiyi,  ana  makine  yapısal  uygunsuzlukları  göstermektedir.  Ana  makine  yapısal  uygunsuzlukları,  çoğunlukla  bakım
        uygunsuzlukları nedeniyle ortaya çıkmaktadır. Bakım uygunsuzluklarının başlıca nedensel faktörü ise, makine dairesi personelinden
        kaynaklanan uygunsuzluklardır.

                     Anahtar kelimeler: Gemi Ana Makine Arızaları, Bayes Ağları, Bulanık Mantık, HFACS
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20