Page 14 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 1
P. 14
Tez Özeti
Deniz yolu taşımacılığı, özellikle yük taşımacılığında tercih edilen en önemli yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Deniz taşımacılığı
birçok farklı değişkeni bünyesinde barındırması nedeniyle kaza ve tehlikelere açık bir taşımacılık türüdür. Bu çalışmada,
gemilerden kaynaklı petrol kirliliğinin etkili bir risk analizini gerçekleştirerek, kirliliğin oluşmasını önleyici adımların belirlenmesi
hedeflenmektedir. Bu doğrultuda kirlilikle sonuçlanan gemi kazaları incelenip, kirliliğe sebep olan risk faktörleri değerlendirilerek
kaza analiz rehberinin oluşturulması amaçlanmaktadır. Analizler Ağaç Artırılmış Naif Bayes Ağı (TAN) ile gerçekleştirilmiştir. TAN
analiziyle belirlenen Risk Etki Faktörleri GNOME yazılımında senaryo oluşturulmasında kullanılmıştır. GNOME yazılımı ile İstanbul
Boğazı Güney Girişi G Bölgesi Demirleme Sahası özelinde bir simülasyon uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları deniz
kazaları sonucu kirliliğin devam ettiğini göstermektedir. Bu nedenle kirlilikle sonuçlanan kazların anlaşılması oldukça önemlidir. Bu
çalışmanın en önemli çıktılarından biri yapılan simülasyon sonucunda petrol döküntüsünün 6 saat gibi kısa bir sürede karaya
ulaşmaya başlamasıdır. Bu sonuç göstermektedir ki petrolün hareketinin anlaşılması doğrudan kirliliğe müdahale için önemli bir
adımdır.
Anahtar kelimeler: Kirlilik kazaları, Deniz kirliliği, Deniz kazası, Ağaç Artırılmış Naif Bayes Ağı, TAN, GNOME