Page 14 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 1
P. 14

Tez Özeti

        Deniz yolu taşımacılığı, özellikle yük taşımacılığında tercih edilen en önemli yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Deniz taşımacılığı
        birçok  farklı  değişkeni  bünyesinde  barındırması  nedeniyle  kaza  ve  tehlikelere  açık  bir  taşımacılık  türüdür.  Bu  çalışmada,
        gemilerden  kaynaklı  petrol  kirliliğinin  etkili  bir  risk  analizini  gerçekleştirerek,  kirliliğin  oluşmasını  önleyici  adımların  belirlenmesi
        hedeflenmektedir. Bu doğrultuda kirlilikle sonuçlanan gemi kazaları incelenip, kirliliğe sebep olan risk faktörleri değerlendirilerek
        kaza analiz rehberinin oluşturulması amaçlanmaktadır. Analizler Ağaç Artırılmış Naif Bayes Ağı (TAN) ile gerçekleştirilmiştir. TAN
        analiziyle belirlenen Risk Etki Faktörleri GNOME yazılımında senaryo oluşturulmasında kullanılmıştır. GNOME yazılımı ile İstanbul
        Boğazı Güney Girişi G Bölgesi Demirleme Sahası özelinde bir simülasyon uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları deniz
        kazaları sonucu kirliliğin devam ettiğini göstermektedir. Bu nedenle kirlilikle sonuçlanan kazların anlaşılması oldukça önemlidir. Bu
        çalışmanın  en  önemli  çıktılarından  biri  yapılan  simülasyon  sonucunda  petrol  döküntüsünün  6  saat  gibi  kısa  bir  sürede  karaya
        ulaşmaya başlamasıdır. Bu sonuç göstermektedir ki petrolün hareketinin anlaşılması doğrudan kirliliğe müdahale için önemli bir
        adımdır.


               Anahtar kelimeler: Kirlilik kazaları, Deniz kirliliği, Deniz kazası, Ağaç Artırılmış Naif Bayes Ağı, TAN, GNOME
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19