Son yıllarda teknolojik alanda yaşanan gelişmeler sayesinde, doğal dil verilerinin sistematik olarak derlenmesi ve incelenmesi eskiye nazaran çok daha kolay hale gelmiştir. Yabancı dil öğretimi ve öğreniminde doğal dil verilerinin hedef dile daha da yakınlaştırdığı, bu kaynakların uygun bir şekilde sunulduğunda öğrenenlerin yabancı dil düzeylerini daha verimli bir şekilde artırdığı yadsınamaz bir gerçek haline geldiği günümüzde, doğal dil verileri üzerinde yapılan çalışmalar, dilbilimci ve dil eğiticilerinin dikkatini daha çok çekmiştir. Derlembilim temelli çalışmalar, tarih boyunca farklı ülkelerde uzun yollar almışlar ve günümüzde birçok ülke kendi doğal dil verilerini toplamış ve kendi derlemlerini oluşturmuşlardır. Bunun yanında kendi ülkelerinde öğretilen yabancı diller için öğrencilerin yazılı ve sözlü çıktılarını toparlayıp yabancı dilde öğrenci derlemi oluşturmuşlar ve bu derlemler üstüne sayılı çalışmalar yaparak karşılaşılan ortak sorunlar üzerinden çözüm önerileri sunmuşlardır. Ama Türkiye’de yapılan bu tarz çalışma sayısının azlığına bakıldığında, bu alanda daha çok çalışma yapılmasını destekleyecek ve teşvik edecek öğretim üyesi ve eğitim kaynaklarının kısıtlılığı ülkemiz adına çok büyük bir dezavantajdır.
Bu kapsamda bilgisayarlı derlem araçları ve beraberinde getirdiği dijital teknolojilerin eğitsel potansiyelleri konusunda katılımcıların farkındalıklarını arttırmayı amaçlayan bu çalışma, lisansüstü eğitim görmekte olan İngilizce öğretmenlerine ve konuya ilgi duyan adaylara, derlem araçlarının kullanımı ile ilgili teorik bilgilerin yanı sıra öğrendikleri bilgileri hali hazırda veya gelecekteki öğretmenlik deneyimlerine ve akademik çalışmalarına aktarabilmeleri için pratik bilgiler sunmayı planlamaktadır. Bu pratik bilgilerin, hedefe yönelik derlem oluşturma ve oluşturulan bu derlemlerin öğrenciler tarafından etkin bir şekilde kullanılmasıyla ürüne dönüştürülmesi planlanmaktadır. Ayrıca bu etkinliğin yaygın amacı “İngilizce öğretmen adaylarının hem kendi alan bilgileri ile derlem araçlarını eşgüdümlü olarak kullanmaları hem de teknoloji konusunda daha deneyimli olan akranlarıyla birlikte işbirliği yapmalarına imkân sağlamaktır” olarak belirlenmiştir. Bu sayede katılımcıların derlem araçlarını sınıf ortamında kullanma konusunda özgüven kazanmalarının ve motivasyonlarının artırılması bunun sonucu olarak da çevrelerindeki meslektaşlarına ilham verici olup onların da bu tarz çalışmalara yönlenmelerine olanak sağlamaktır. Sonuç olarak proje kapsamında eğitimi verilecek olan bilgisayarlı derlem araçları ile İngilizce öğretmenlerinin ve akademisyenlerin bireysel olarak yazma, çeviri yapabilme, dil öğrenim materyallerini daha etkin kullanabilme becerilerine katkıda bulunulması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar kapsamında, çeşitli derlem araçları vasıtasıyla (Sketch Engine, SkELL, OneClick Terms, Wordsmith, Antconc, Fraze.it, Ludwig, guru, LancsBox, BNC Lab, Just the Word and Netspeak) sözcük listesi oluşturma, sıklık çözümlemesi, eşdizimlilik çözümlemesi yapma, bağlam içi sözcük görüntüleme, semantik prozodi çözümleme, bağımlı ve bağımsız n-gram analizi, çok sözcüklü birimler ile biçimbirim dizilerine ve dilbilgisel örüntülere erişim uygulamalı olarak gösterilecektir. Bu araçlara ek olarak, tek ve çoklu metin dosyalarını düzenleme araçları (çoklu dosya birleştirme, dosya türü değiştirme, dosya bölme, vb.) da uygulamalı olarak katılımcılara sunulacaktır.