Page 78 - E-Tez Bülteni Mart 2025, SAYI 1
P. 78

Tez Özeti

        Geleneksel  dört  aşamalı  ulaşım  planlama  çalışmalarının,  ilk  aşaması  olan  yolculuk  üretimi,  kent  içi  hareketliliğin  anlaşılmasında  kritik  bir  rol
        oynamaktadır. Geleneksel yöntemlerde kentler trafik analiz bölgelerine ayrılarak, anketler aracılığıyla bölgeler arası yolculuk miktarları belirlenir.
        Araştırmada  ise  kent/yerleşim  içindeki  bir  bölgenin  yolculuk  üretimine  değil,  arazi  kullanım  türü  özelinde  yolculuk  üretimine  odaklanılmıştır.
        Uluslararası uygulamalarda arazi kullanım türlerine ait yolculuk üretim hesaplamalarının yapıldığı çalışmalar bulunmaktadır. Araştırmada, Türkiye
        kentleri  için  arazi  kullanım  türlerine  ait  yolculuk  üretim  oranlarının  hesaplamalarını  içeren  çalışmaların  eksikliği  temel  problem;  ulaşıma  ilişkin
        çalışmalarda  uzun  süreçli  ve  yüksek  maliyetli  yolculuk  anketlerinden  veri  temin  edilmesi  de  alt  problem  olarak  tanımlanmıştır.  Bu  kapsamda,
        kentsel yerleşik alan içinde geniş yüz ölçümüne sahip olan ve düzenli yolculukların başlangıç veya bitiş noktasında bulunan konut kullanımının
        yolculuk üretim oranının ölçümü amaçlanmıştır. Yolculuk bilgileri için veri kaynağı olarak toplu taşıma akıllı kartı tercih edilmiştir. Kullanılan veri türü
        ve literatürden gelen kısıtlar çerçevesinde İzmir metropoliten kentinde örnek alanlar seçilmiştir. 2023 yılı Nisan ve Ekim aylarından birer hafta
        belirlenerek, seçilen örnek alanlardaki sabah zirve saat aralığında gerçekleşen yolculuklar tespit edilmiş ve devamında bir konut biriminin sabah
        zirve saatte ürettiği yolculuk üretimi ölçülmüştür. Elde edilen katsayılar, her bir örnek alana ait toplu taşıma yolculuk üretim oranını temsil etmekte
        olup;  örnek  alanların  mekansal  özellikleri  ve  toplu  taşıma  hizmetinin  mevcut  durumuna  göre  oluşturulan  parametrelerle  ilişkilendirilerek
        değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, akıllı kart verisinin kullanılabilirliği teyit edilmiş; ancak sosyo- ekonomik verilerin de veri setine entegre edilmesiyle
        daha kapsamlı sonuçlar elde edilebileceği ortaya konmuştur.
                     Anahtar kelimeler: Yolculuk üretim oranı, Toplu taşıma akıllı kart verisi, Konut kullanımı
   73   74   75   76   77   78   79