Üniversite Yaşamına Uyum

 ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUM

    Üniversiteye yaşamına adım atmak, insan yaşamındaki her değişiklik gibi uyum sağlamayı gerektiren bir durumdur. Yeni bir ortam, yeni insanlar, farklı bir ders ve sınav sistemi, farklı bir şehir ya da eskisinden farklı bir yaşam biçimi bir süre karmaşık duygular içinde olmanıza sebep olabilir. Bu süreci, herkes birbirinden farklı duygu ve düşüncelerle geçirebilir. Ama genel olarak okula yeni başlandığı aşamada merak, endişe, heyecan, korku, yalnızlık gibi duygular hissetmek doğaldır. Üniversite yaşamı kimileri için ailesiyle aynı şehirde, bildiği ve tanıdığı arkadaş çevresinde olmayı içerirken kimileri için ailesinden uzak, bilmediği ve tanıdık olmadığı bir ortamda ve şehirde olmayı gerektirebilir. Kimisi ailesinden ilk defa ayrı kalıyor olabilir. Bütün bu faktörler üniversite yaşamını farklı algılamaya ve farklı tepkiler vermeye sebep olabilir.
 
 Ailesi başka bir şehirde olanlar,
 Ailesinden ilk defa ayrılanlar,
 Üniversiteden önceki yaşantısında seçimleri çoğunlukla ebeveynleri tarafından belirlenenler,
 Bulunduğu şehrin coğrafi, kültürel, iklimsel özellikleri doğup büyüdüğü şehirdekinden çok farklı özellikler gösterenler,
 Üniversiteye ilişkin çok büyük beklentileri olanlar,
 Ders sistemi ve ders ağırlığı konusunda zorluk çekenler,
 Birisiyle aynı odayı/evi paylaşmak konusunda yoğun endişe duyanlar,
 Bulunduğu üniversitede/ bölümde/ şehirde olmaya ailesinin ya da bir başkasının isteğiyle karar verenler,

UYUM SÜRECİNDE ZORLUK YAŞAYABİLİRLER
 
Uyum sürecinde zorluk yaşayanlar bazı ortak özellikler gösterebilirler;

Duygusal olarak; 
Mutsuzluk, öfke, endişe, korku, yalnızlık

Bedensel olarak;
Ağlama, iştahsızlık, uyku bozukluğu, baş dönmesi, mide bulantısı, konsantrasyon bozukluğu

Düşünce olarak;
 Bırakıp gitmeliyim
 Başaramayacağım, derslerimi geçemeyeceğim, okulu hiçbir zaman bitiremeyeceğim
 Kimse beni sevmiyor, kimseyle anlaşamıyorum
 Ailemi hayal kırıklığına uğratacağım
 Bu okulda beni anlayacak hiç kimse yok
 Bu okuldan / şehirden nefret ediyorum
 Hiçbir zaman arkadaş edinemeyeceğimUnutmamak gerekir ki bu zorluğu yaşayan bir tek siz değilsiniz ve çoğunlukla bu duygu ve düşünceler bir süre sonra kaybolur.

Bu Süreci Daha Kolay Atlatmak İçin Neler Yapabilirsiniz?
 Duygularınız ve düşüncelerinizi sahiplenin, şu anda olumsuz şeyler yaşıyor olabilirsiniz ama yaşadıklarınızın ne kadar çok farkında olursanız üstesinden gelmek o kadar kolay olur.
 Hissettiklerinizi başkalarının da yaşıyor olabileceğini düşünün, sizinle benzer şeyleri yaşayan kişilerle paylaşmaya çalışın.
 Yaşadığınız sürecin hiç bir zaman sona ermeyeceğini düşünmek yerine bunun geçici bir süreç olduğuna ve baş etmek için neler yapabileceğinize odaklanmaya çalışın.
 ‘Her şey kötü gidiyor, hiçbir şey yapamıyorum, bu okulun/ bu şehrin her şeyi kötü’ gibi kesin ve olumsuz yargıların yerine daha esnek ve dengeleyici bakmaya çalışın. Gerçekten olumlu hiçbir şey yok mu? Yoksa şu sıralar
olumsuz şeylere odaklanmaya mı meyillisiniz.
 Gitmek, okulu bırakmak gibi konularda karar vermeyi biraz erteleyin.
 Kaldığınız yeri kişiselleştirmeye çalışın. Size ait eşyalar, hoşunuza gidecek objelerle o mekânın size ait olduğunu hissetmeniz daha kolay olacaktır.
 İlgi alanlarınızı keşfetmek için üniversite iyi bir fırsattır. Okulun kulüplerini, sosyal faaliyetlerini araştırın. İlginizi çekenlere katılmaya çalışın.
 Birden bire çok fazla kişiyle sıkı arkadaşlıklar kurmak gibi bir beklenti içinde olmaktansa arkadaşlıklar konusunda kendinize zaman tanıyın. Oldukça büyük bir okulda olduğunuzu ve sizin beklentilerinizle de örtüşen birileriyle tanışabileceğinizi unutmayın.
 Hangi derse girip girmeyeceğinize karar vermek, not sistemini öğrenmek, sınav ve ödevleri takip etmek, çevrenizdekilerle nasıl iletişim kuracağınıza karar vermek, yurtta ya da evde başkalarıyla iletişiminiz gibi birçok konu artık sizin sorumluluğunuzda. Ders çalışmakla sosyal faaliyetleri dengelemek için zamanı etkin bir şekilde kullanmayı öğrenebilirsiniz.
 Düzenli beslenmek ve iyi bir uyku düzeninin ruh sağlığı üzerinde çok büyük rol oynadığını unutmayın.

Daha fazla yardım için:
Psikolojik Danışmanlık Birimi
Adres:Karadeniz Teknik Üniversitesi. Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı
( Mediko Sosyal).
Tel: 0 462 377 22 27- 3202