Doktora Tezi Görüntüleme

Öğrenci: Selami KESLER
Danışman: Prof. Dr. Adem Sefa AKPINAR
Anabilim Dalı: Elektrik-Elektronik Müh.
Enstitü: Fen Bilimleri Enstitüsü
Üniversite: Karadeniz Teknik Üniversitesi
Tez Adı: Bilezikli Asenkron Makinaların Bilezikleri Üzerinden Bulanık Mantık Tabanlı Hız Denetiminin TMS320F2812 DSP ile Gerçekleştirilmesi
Tezin Türü: Doktora
Kabul Tarihi: 13/9/2006
Sayfa Sayısı: 191
Tez No: t565
Özet:

      Bu çalısmada bilezikli asenkron motorların bilezikleri üzerinden hız denetim yöntemleri arastırıldı. Bilezikler üzerinden kayma frekansında gerilim uygulanmasının motor momenti ve akımları üzerindeki etkileri incelendi. Sistemin matematiksel modeliyle benzetim çalısmaları yapıldı. Uyarlanabilir sınırlı bulanık mantık tabanlı bir denetim sistemi ile bilezikler üzerinden uygulanan gerilim ayarlanarak akımlar ve moment üzerindeki olumsuz etkiler azaltılmaya çalısıldı.

      Deneysel çalısmalar için 100A 1200V dayanımlı bir evirici gerçeklestirildi. Bilezikler üzerinden uygulanan gerilim denetimi için Uzay Vektör Darbe Genislik Modülasyonu(SVPWM) ve TMS320F2812 DSP kullanıldı. Yeni kullanılmaya baslanan bu sayısal isaret islemcinin programlanması ile ilgili önemli bilgiler verildi.

      Motorun çalısma bölgesine göre rotordan sisteme, sistemden rotora güç akısını incelendi. Negatif yük bindirimlerinde, ani yük uygulamalarında ve frenleme bölgelerinde kayıp gücü geri kazanan, genis aralıklı bir hız denetimi gerçeklestirildi. Benzetim çalısmalarıyla karsılastırıldı.

      Bilezikler üzerinden gerilim uygulanarak yapılan hız denetiminde sistemin fiziksel ve mekanik sınırları ortaya konularak, yöntemin hangi çalısma durumlarında kullanılabilecegi arastırıldı. Özellikle senkron üstü motor ve senkron hız yakınlarında çalısmanın etkileri ortaya konuldu.

      Son bölümde, uyarlanabilir sınırlı bulanık mantık tabanlı bir denetim sistemi ile rotor sargılarına uygulanan kayma frekanslı gerilimin tam filtre edilmis sinüs olması durumunda sistem basarımı, motorun dört çalısma bölgesinde benzetim çalısmalarıyla incelendi. Filtre edilmemis evirici çıkıs gerilimleri ile yapılan uygulamalarla, tam sinüs çıkıslı, kayma frekanslı gerilimlerinin etkileri tartısıldı.

      Anahtar Kelimeler :

Bilezikli Asenkron Motor, Bilezikler Üzerinden Gerilim Uygulaması, Bulanık Mantık,TMS320F2812 DSP, Kayma Gücü Geri Kazanımı, Hız Denetimi, Uzay Vektör Darbe Genislik Modülasyonu.